مقررات جدید کشتی
به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از فدراسیون کشتی، این مقررات به شرح زیر است:
* مقررات جدید داوری ارسال شده از سوی فیلا به تاریخ ماه ژوئن سال 2013
کمیته داوران با همکاری دپارتمان تحقیقات و آموزش این کمیته، تجزیه و تحلیل اولیه سرفصل های اصلاح شده تازهترین مقررات داوری فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) را به اطلاع مربیان، کشتی گیران و داوران میرساند.
لذا طبیعی است ترجمه و تشریح کامل و بند به بند مقررات جدید پس از تکمیل متعاقبا به اطلاع جامعه محترم کشتی خواهد رسید.
سرفصل های مقررات که اخیرا در کنگره فوقالعاده فیلا در مسکو به تصویب رسیده و اصلاح نیز شده است، در 4 مورد پررنگتر است که به طور خلاصه به اطلاع علاقهمندان، مربیان، کشتیگیران، داوران و کارشناسان اهل قلم میرسد.
- تغییر زمان به 2 تایم 3 دقیقهای
- اعلام برنده با احتساب مجموع امتیازات کسب شده در 2 تایم
- تفاوت قانون اخطار و امتیاز جریمه در رشته فرنگی و آزاد
- امتیاز تعیین شده برای خاک کردن حریف
* خلاصه توضیحات:
- زمان مسابقه برای ردههای بزرگسالان و جوانان 2 تایم 3 دقیقهای با 30 ثانیه استراحت است.
- زمان مسابقه برای ردههای نوجوانان و نونهالان 2 تایم 2 دقیقهای با 30 ثانیه استراحت است.
- کشتیگیری که در مجموع امتیازات دو تایم برتری داشته باشد به عنوان فرد پیروز معرفی میشود.
در هر کشتی (آزاد و فرنگی) اگر اختلاف امتیاز به 7 برسد کشتی قطع خواهد شد و فردی که به 7 امتیاز اختلاف رسیده است، به عنوان برنده معرفی میشود.کشتیگیری که یک فن 5 امتیازی و یا 2 فن 3 امتیازی در یک تایم اجرا کند، پیروز خواهد شد. (کشتی زمانی قطع خواهد شد که داوران این امتیازات را تائید کنند)- اگر کشتیگیری در اجرای فن ناموفق باشد و بدون هیچ تحرکی از سوی حریفش در خاک او قرار گیرد، هیچ امتیازی داده نخواهد شد و کشتی باید قطع شده و کشتی در سرپا ادامه یابد.
- در هر کشتی (آزاد و فرنگی) کشتیگیری که حریفش را خاک کرد، 2 امتیاز به دست خواهد آورد.
- کشتیگیری که با فرار از فن و به بیرون از تشک برود؛ 2 امتیاز از دست خواهد داد.
* قوانین اخطار در کشتی آزاد:
- اگر 3 داور به این نتیجه برسند که یکی از کشتیگیران دفاعی است سر بر روی سینه می گذارد یا انگشتان حریف را میگیرد، هل میدهد و همچنین ضربه به سر و صورت حریف میزند داور وسط در تذکر اول کلمه "Attention" را به کار میبرد. اگر کشتیگیر کم کار به همین صورت ادامه دهد، داور وسط در تذکر دوم کشتی را قطع میکند و 30 ثانیه زمان به کشتیگیر کم کار داده میشود تا امتیاز بگیرد در واقع این زمان شروع میشود برای کشتیگیر کم کار و آگاهی میدهد به مربی و تماشاگران در غیر این صورت در پایان 30 ثانیه امتیاز از دست خواهد داد و یک اخطار نیز برای او ثبت میشود، اما چنانچه هر کدام از کشتیگیران در این تایم 30 ثانیه پوئن بدست بیاورند پوئن و جریمه وقت 30 ثانیه باطل خواهد شد.
- اگر در پایان 2 دقیقه هیچ امتیازی رد و بدل نشود و قبل از آن هم کشتیگیران اخطار نگرفته باشند، داور باید یک کشتیگیر را به عنوان کم کار معرفی کند و سپس قانون فوق مبنی بر امتیاز گرفتن کشتیگیر کم کار در 30 ثانیه اجرا خواهد شد که با این شرایط در کشتی آزاد مسابقه هرگز به وقت اضافه و یا بیرون آوردن گوی از کیسه و کلینچ کشیده نخواهد شد.
- کشتیگیری که 3 اخطاره شود، بازنده خواهد شد.
* قوانین اخطار در کشتی فرنگی:
- اخطار اول به کشتیگیر کم کار شفاهی است که این تذکر باید توسط داور وسط به رئیس تشک و هیئت ژوری اعلام شود.
- در اخطار دوم، کشتیگیر مهاجم انتخاب خواهد کرد که کشتی در خاک ادامه پیدا کند و یا در سرپا (در حالت خاک کشتیگیر مهاجم میتواند انتخاب کند که در پشت حریفش قرار گیرد یا از بغل اقدام به لیفت کردن حریفش کند به کشتی گیر مدافع اخطار (CAUTION) تعلق خواهد گرفت.
- در اخطار سوم، یک امتیاز به کشتیگیر مهاجم داده خواهد شد و کشتیگیر مهاجم تصمیم خواهد گرفت تا کشتی در خاک ادامه پیدا کند یا در سرپا.
- در اخطار چهارم، کشتی قطع خواهد شد و کشتیگیر مهاجم به پیروزی با امتیاز برتر فنی میرسد.
- اگر یک کشتی با نتیجه صفر بر صفر به پایان برسد، کشتیگیری که برای آخرین بار اخطار کم کاری گرفته است، بازنده خواهد شد. (کشتی هیچ گاه بدون رد و بدل شدن امتیاز و اخطار به پایان نخواهد رسید، چرا که به داوران توصیه شده است که پس از یک دقیقه کشتیگیر کم کار را مشخص کرده و به او اخطار دهند.)
در چلنج (اعتراض مربی) که بسیار حساس و سختگیرانه شده است و در مقررات تاکید شده مربی نباید از روی صندلی خود بلند شود و باید حداکثر ظرف 5 ثانیه نسبت به رأی داده شد بعد از ثبت در اسکوربرد اعتراض خود را با پرتاب شیء مکعبی شکل به وسط تشک اعلام نماید.
تبصره: در یک مورد، اعتراض زمانی قابل قبول است که وقت تمام شده و امتیاز بر روی اسکوربرد ثبت نگردیده باشد که پس از ثبت بر روی اسکوربرد مربی میتواند چلنج نماید.
پی نوشت 1) 13 آذر 92 آخرین قوانین و مقررات جدید داوری برای استفاده داوران، مربیان و کشتی گیران از سوی کمیته داوران اعلام شد. [لینک]
پی نوشت 2) 27 آذر 92 کمیته داوران فدراسیون کشتی اعلام کرد : تغییرات جدید در قوانین داوری [لینک]
پی نوشت 3) 27 آذر 92 در سایت انستیتو کشتی اعلام شد : تغییرات در قوانین و اوزان کشتی
پی نوشت 4) جمعه 27 دی 92 از سوی کمیته داوران فیلا اعلام شد : تغییرات جدید مقررات داوری فیلا